Quin és el nostre compromís?

Carta del president

Ha estat un any marcat per la pandèmia de la COVID-19, on hem fet el possible per reforçar la nostra activitat, especialment en l’àmbit del suport a les famílies, entitats educatives i docents. Esperem que la present memòria reflecteixi el compromís de la nostra fundació en la millora de l’educació, en unes circumstàncies tan excepcionals.

Fundació Impuls té tres línies d’actuació clarament definides: qualitat educativa, suport al professorat i cooperació al desenvolupament.

En referència a l’eix de qualitat educativa hem incrementat de manera considerable la nostra col·laboració amb diversos projectes d’entitats i institucions educatives per afavorir al màxim la igualtat d’oportunitats de l’alumnat i l’accés a una educació de qualitat. Una de les conseqüències de la pandèmia de la COVID 19 ha estat la reducció d’ingressos, sovint dramàtica, de gran part de la ciutadania. Per aquest motiu, durant el 2020 hem reforçat de manera considerable la nostra aposta pel programa de beques Opportunitas gràcies al qual més de 750 alumnes es van poder beneficiar d’ajudes a l’escolarització i al menjador.

En la línia de recolzament al professorat, aquest any ens hem vist obligats a canviar el plantejament de les activitats formatives d’Impuls, i oferir-les en format telemàtic. Més d’un centenar de docents han cursat els 5 cursos online, amb reconeixement del Departament d’Educació, que hem impartit al llarg del 2020: “Eines de Pensament Crític i Creatiu”, “Els entorns personals d’aprenentatge”, “La cooperació i el pensament”, “L’aprenentatge competencial” i “Connecta+, educació en el bon ús d’Internet i les tecnologies”.

També hem continuat avançant amb la implantació del programa Connecta+. Aquest projecte va néixer amb l’objectiu d’ajudar als joves d’entre 10 i 15 anys a fer un bon ús d’Internet i la tecnologia, i a les seves famílies i docents a rebre la formació necessària per poder acompanyar-los també en la seva “vida digital”. El balanç del projecte a 2020 és encoratjador: 123 centres inscrits, 236 sessions d’aula impartides, 12.327 alumnes participants, 16 països, 593 docents formats en el curs reconegut pel Departament d’Ensenyament … i segueix creixent a bon ritme.

Una de les novetats d’aquest 2020 ha estat la formació a famílies. En ple confinament i en un dels moments més difícils de la pandèmia, vam organitzar un cicle de conferències en línia, en col·laboració amb diversos centres educatius de Catalunya, sota el títol “Educar en temps de confinament”. L’objectiu del projecte era ajudar les famílies a superar la difícil situació que ens va tocar viure, amb un total de 10 webinars que es van oferir en directe per YouTube entre els dies 4 i 15 de maig per parlar d’aspectes tan rellevants com: gestió emocional, educació, entusiasme, felicitat, resiliència, autonomia, entre d’altres

de mà de diversos experts de l’àmbit de la psicologia, pedagogia, educació, sanitat… Més de 8.000 persones van poder assistir a les sessions en directe, amb una mitjana de connexions en directe de prop d’un miler d’espectadors per sessió.

Al 2020 vam estrenar una nova línia d’activitats dins de l’eix de suport al professorat. Es tracta d’una oferta de cursos online d’anglès, en col·laboració amb MyArdor English, entitat que ofereix un innovador mètode online desenvolupat per Oxford University Press. En aquesta primera edició van cursar el programa, que s’adapta al nivell d’anglès de cada participant, prop d’una vintena de docents.

Pel que fa als projectes de cooperació, al 2020 s’han dut a terme diverses campanyes de sensibilització i activitats solidàries a centres educatius catalans. Aquest any hem col·laborat amb projectes d’altres entitats i ONGs d’àmbit internacional com “Caritas” i “Acción contra el Hambre” però especialment hem continuat donant suport a alguns projectes de l’entorn local on s’ubiquen les escoles amb les quals col·laborem.

En el decurs del 2020, hem col·laborat en diverses iniciatives que tenen per objecte optimitzar els recursos educatius, afavorint al màxim la igualtat d’oportunitats en l’alumnat i donar suport a la tasca educativa dels educadors principals: mares, pares i professorat.

Per acabar aquestes línies voldria agrair un any més a totes les persones que amb el seu temps i dedicació fan possible les nostres activitats, sense vosaltres aquestes iniciatives no s’haurien pogut realitzar.

Juan Ignacio Gonzalo

PRESIDENT